Week 5: Community medicine week 2 - Reisverslag uit Bangalore, India van Janneke Groot - WaarBenJij.nu Week 5: Community medicine week 2 - Reisverslag uit Bangalore, India van Janneke Groot - WaarBenJij.nu

Week 5: Community medicine week 2

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

07 April 2019 | India, Bangalore

Deze week week 2 van de community medicine, nog steeds in de stad.

Maandag: Ayushman Bharat
Sai Mandali, het centrum bij de tempel, was weer de bestemming voor vandaag. Wederom veel mensen die kwamen voor een bloeddruk checkup en ik was een soort chef gewicht: aflezen van de weegschaal. ‘s Middags na mijn spicy tosti ei en kaas (geen kaas te bekennen) en bananenlassi was er een interessante seminar door een van de PGs over Ayushman Bharat, oftewel ModiCare, naar de prime minister, een landelijke structuur opgezet om UHC te bereiken (universal health coverage), oftewel: iedereen te kunnen voorzien van goede en betaalbare (of gratis) zorg. Super interessant, goed idee, alleen werkt het nog niet helemaal. Zoals ik van tevoren al gelezen had, schijnt vaak het probleem te zijn; er worden wel plannen gemaakt, maar de uitvoering laat te wensen over.


Dinsdag: Sree old age home
Samen met dr. Navami en medical social worker Chethan ben ik vanmorgen op bezoek geweest bij Sree old age home, een andere dan afgelopen zaterdag. Onderweg vertelden ze mij dat ik van twee bewoners daar een ‘history taking’ ging doen. Ik had er niet op gerekend dat we vandaag daadwerkelijk gingen doen wat er in het schema gepland stond, dus ik was vergeten koekjes mee te nemen voor de ouderen (dat was me gevraagd). Koekjes leken mij niet het meest gepaste geschenk aangezien de helft of meer daar diabetes heeft, dus hebben we onderweg 20 mosambi’s gekocht om aan ze te geven, daar kunnen ze daar sap van maken. Aangekomen begon een meneer heel enthousiast van alles te vragen in het Engels, dus die meteen aangegrepen om zijn levensverhaal uit te vragen: het bleek een man met twee dochters en een zoon, met wie hij geen contact had. Hij had van alles gedaan in zijn leven; zijn ouders hadden een tempel beheerd vroeger, daarom voelt hij zich nog altijd zeer verbonden met het spirituele. Ook vertelde hij als kok, mecanicien en als winkelhouder te hebben gewerkt. Nu met pensioen, hij is tevreden met zijn leven en het eten wat hij krijgt in het old age home vindt hij lekker. Ben alleen vergeten te vragen hoe hij zo goed Engels heeft geleerd.
Op de terugweg stopten we langs de weg bij een stalletje met tender coconuts, dat had ik nog niet eerder gehad. Al wel geadviseerd gehad; het sap schijnt een soort ORS te zijn. Best wel lekker en een aangename afwisseling van al dat water!


Woensdag 3 april: Avathi PHC
We rijden met zo'n 90 kmph over de ‘snelweg’ die officieel wel driebaans is, maar als 5 baans gebruikt wordt. Ook steekt een mevrouw op haar dooie gemak over, is er opeens een rotonde, of een paar koeien, of rijdt er wat verkeer tegen de richting in. Gelukkig is er wel rijbaanscheiding met de driebaans de andere kant op…
Op weg naar Avathi, een dorp met een Primary health-care centrum. Toen door voor fieldwork naar een subcenter. Veel koeien en geiten gezien, had het gevoel op een boerderij te zijn. Super fijn om even uit de stad te zijn, veel vogeltjes gehoord en groen en agriculture gezien: papaya, druiven, mango, thee. In het subcenter kwamen vrouwen met jonge kinderen voor inentingen, oudere patiënten voor bloeddrukcontrole en bloedsuikermetingen. Ik heb gezien hoe gierst lag te drogen op een doek op de weg, en hoe ze het stof ertussen vandaan kregen (het was hier wel mega mega warm). Daarna een andere anganwadi bezocht, daar heb ik een aantal kinderen onderzocht, heel basic maar wel eentje met tonsillitis er tussen gevonden. Mooie plaats, meer ruimte dan de andere anganwadi die ik gezien heb, en er waren tekeningen op de muur voor onderwijs.
Terug in het PHC ontmoette ik de medical officer van het healthcare centrum en werd er een korte lezing van 15 minuten gegeven aan bijeengekomen publiek over het belang van ‘cleanliness’, en dan met name handen wassen, aangezien er de eerste 10 dagen van april daar een speciale campagne voor gestart was, en veel mensen op het platteland niet hun handen wassen na het toiletgebruik of rond het koken van eten. Bewustwording was het doel, ze hebben ook geoefend met hoe je dan je handen moet wassen, en alle aanwezigen hebben een eed afgelegd om samen te gaan zorgen voor een schonere leefomgeving en zich in te zetten voor het handenwassen. Mooi gebaar!
Na een bezoek aan Leena hospital daar vlakbij voor een rondleiding en de lunch, ging ik met de driver mee terug naar het college. Wederom een bumpy ride.


Donderdag 4 april: Maternity care
Planning was om naar Leena hospital te gaan, maar natuurlijk change of plans en ik ben met de derdejaars naar een maternity afdeling gegaan in een government ziekenhuis in de buurt waar vrouwen lagen na de bevalling met hun pasgeboren kinderen. Zij moesten daar drie cases uitvragen als opdracht. Het was er erg druk in kleine hokjes dus ik heb vanaf de achtergrond wat geprobeerd mee te luisteren. Ook nog de verloskamer gezien, het was er inderdaad maar één, met een soort smalle fysiotherapietafels, 3 op een rij met een gordijntje ertussen, en dit in het tweede deel van de kamer idem. Ik heb gevraagd naar technieken voor de bevalling en ze gaven aan wel eens vacuumextractie te gebruiken.
‘s Middags geen programma, en daarom nog een poging gedaan ansichtkaarten te vinden; niet bij het postkantoor, niet bij de winkel, niet bij de boekhandel, niet bij de stationary store, alle mensen keken mij vragend aan na mijn uitleg waar ik naar op zoek was. Ik denk niet dat ze het hebben! Sorry aan allen die op een kaartje aan het wachten waren. Daarna gegeten in de foodstreet en me gestort op de opdrachten voor Groningen en de eerste presentatie van 2 die ik hier na volgende week mag geven.


Vrijdag 5 april: Leena hospital, Brigade
Nu dan wel naar Leena hospital in Devanhalli, klein ziekenhuis dat uitgaat van en is verbonden met Ramaiah. We zijn naar Brigade geweest, een appartementencomplex voor welvarende ouderen waar in het complex elke dag een periode een arts aanwezig is en men kan binnenwandelen. Tussen 11 en 12 uur, dat wij er waren, is er niemand geweest, helaas, daardoor wel veel vragen die ik nog had, kunnen stellen. ‘s Middags was er eigenlijk geen programma voor mij dus heb ik mezelf op de spoedeisende hulp gepost. Daar is in de hele middag slechts 1 casus binnengekomen, wat wel mee bleek te vallen. Geen denderende dag, maar af en toe is rustig ook niet erg.


Zaterdag 6 april: Ugadi en commercial street
Shoppings! Vandaag is Ugadi, nieuwjaar in Karnataka en drie omliggende provincies en dus waren we vandaag vrij, geen werk vanmorgen. Hele rustige ochtend stond pal tegenover de drukke middag op commercial street waar ik met Raji en haar vriend Sunil heen ging: veel te zien, wel veel minder overweldigend dan de city market in Chickpet en ik heb genoten van lekkernijen als versgeperste limoensap en ice gola: crushed ice geperst op een stokje en dan in een halve beker limonadesiroop, dan kon je met dat ijs de limo opzuigen, lekker verfrissend! Wat anders was aan deze markt ten opzichte van de andere markt, was dat ik de moskee aan het eind van de straat als enige oriëntatiepunt had, waar we af en toe zicht op hadden, verder liepen we maar een beetje zonder te weten waarheen, veel kramen verkochten dezelfde soort waren en de straten waren vrij recht, waardoor vier keer rechts ons weer op dezelfde plek bracht om vervolgens het volgende blok te bekijken. Daarna zijn we naar een Restobar gegaan en daar wat gegeten en gekletst over cricket. De restobar is de enige plek waar Indiërs alcohol kunnen drinken en in het openbaar mogen roken.


Zondag 7 april: Nandi Hills en Sankey Tank
Om 4:45u stonden er twee ronkende motoren voor mijn appartement. Helm op en achterop bij Yashik 60km richting het noorden; op naar de zonsopgang in Nandi Hills! (Stiekem hartstikke spannend zo’n eind achterop de motor zonder goed pak..) Yashik is de collega van Sunil en goede vriend van Raji. Ook een andere vriend, Leander ging mee. Nandi Hills is een oude berg in het gedeelte Chickballapur van de staat Karnataka. ‘s Ochtends vroeg kun je er een prachtige zonsopgang zien. We waren een beetje laat vertrokken dus we zagen rond 5:45u de zon opkomen toen we langs de weg (eigenlijk op de weg) even koffie stonden te drinken. Toen was het nog 45 minuten en uiteindelijk boven aangekomen was er een mistig uitzicht, en het was vol met mensen, en apen… Na een tijdje rond te hebben gelopen weer terug op de motor richting ontbijt. Om 12u waren we weer bij de campus, warm dat het was! ‘s Middags hadden we nodig om bij te komen en te slapen. ‘s Avonds zijn we nog even naar Sankey Tank geweest, een waterreservoir in de wijk Malleshwaram waar veel mensen aan het ‘brisk walking’ waren, of hardlopen (op blote voeten) om het water heen. Daarna gegeten in Orion Mall en toen moe maar voldaan weer richting huis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Hallo en welkom, In maart en april 2019 zal ik voor mijn coschap sociale geneeskunde 8 weken in Ramaiah Medical College, Bangalore, India mijn coschap lopen en jullie middels dit platform proberen op de hoogte te houden van mijn ervaringen. Liefs!

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 25569

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 29 April 2019

Coschap sociale geneeskunde India

31 Augustus 2011 - 07 Juli 2012

United World College Maastricht 1

29 Augustus 2012 - 17 Juni 2012

United World College Maastricht 2

Landen bezocht: