Thanksgiving - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Janneke Groot - WaarBenJij.nu Thanksgiving - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Janneke Groot - WaarBenJij.nu

Thanksgiving

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

28 November 2011 | Nederland, Maastricht

Hallo allemaal!

Het wordt wel weer eens tijd voor een blog.
Alweer 2 weken geleden had ongeveer het halve boardinghouse een griep/aanpassen-aan-het-weer attack die helaas mij dit keer ook getroffen had. Gelukkig deed een dagje in m’n bed veel goed en was ik daarna weer wat fitter.

Donderdag hadden Sanne, Maaike en ik bedacht om in de sfeer van Sinterklaas de film ‘Alles is liefde’ te kijken. Heel gezellig, met (chocolade)pepernoten en speculaas waren we helemaal into Sinterklaas. Extra grappig toen Steph (Australie) mee kwam kijken, toen keken we een Nederlandse film met Engelse ondertiteling! Hoe vaak komt dat nou voor? ;)

Die hele week was het Eastern European Culture Week, maar omdat ik dinsdag thuis was had ik de opening gemist, helaas. Op woensdag hadden ze een presentatie van hun eten (+proeven natuurlijk), en op donderdag geloof ik deden ze hun traditionele dansen. Echt leuk, wals en polka enzo! (Tsja, dacht ik dan, onze nationale dans…? Klompendans?)
Daaropvolgend hadden we op vrijdag een feestje in het boardinghouse, een Eurovisie feestje. Het was niet echt Euro, want ook de Latino’s en Australiers deden hun ding. Het is het echt waard om weer eens te zien hoeveel talent er hier bij elkaar verzameld is!

Zaterdag ben ik naar de open dag van de Maastricht University geweest. Ook al weet ik nog niet waar ik wil gaan studeren, zij het aan een Nederlandse Universiteit of ergens anders (geen idee waar), het leek me toch wel zinvol om gewoon eens een kijkje te nemen, en dat was best leuk! Het was wel onwijs druk, de voorlichtingen duurden vrij lang en waren ook vol, soms meer dan vol, het was wel een goed idee om het even gezien te hebben.

Jade (Barbados) en ik hebben de ‘random walk’ ongeveer uitgevonden. Je kunt het zien als procrastinating (SOG(studieontwijkendgedrag)), maar ook een manier om wat beweging en frisse lucht te krijgen. Eén keer was het zelfs zo, we gingen lopen om kwart over 4, naar de World Press Photo tentoonstelling, en we kwamen pas terug vlak voor het avondeten (6 uur)! Wel heel gezellig en leuk, en zo leer je elkaar ook beter kennen dan alleen de oppervlakkige gesprekken die vrij gewoon zijn.

Vorige week dinsdag had ik mijn eerste service meeting. We hebben kennis gemaakt met de organisatie en de mensen die ons betrekken bij de organisatie zegmaar. Ik weet niet precies wanneer we starten, maar ik heb er wel zin in!

Dit weekend was bijzonder. Sanne (NL1), Maaike (NL1), Jade, Olivia (US1), Grace (US2) en ik waren uitgenodigd door een Amerikaanse mevrouw, wiens zoons bij ons op school zitten, om bij haar Thanksgiving te komen vieren. Vrijdag gingen we daar heen, en al gelijk hebben we 3 taarten gebakken. :) Daarna een klassieke Amerikaanse film gekeken waarvan ik de humor af en toe niet helemaal begreep (ik ben de naam vergeten), en toen neergeploft op een heerlijk bed. ’s Ochtends mochten we gelijk weer aan de bak, van 10 tot 6 hebben we gebakken, gekookt, geschild, geraspt, gesneden, alles wat je maar kunt bedenken. Wel even wennen, de Amerikanen koken natuurlijk met ½ cups enzo, wat echt wel verwarrend is. Ook moest er een taart gebakken worden op 350°. Graden Fahrenheit natuurlijk. :P
Het diner was superlekker, veel gerechten waren nieuw voor mij: wortelsoufflé, cranberrysaus, aardappelpuree, mais met bacon, sperziebonen met nogwat, stuffing (geen idee: champignons, broodcroutons, en nog wat andere groenten), kalkoen (ja een échte), pompoentaart, pompoencheescake, appeltaart en pecannotentaart (op z’n Amerikaans, fantastisch!).
Ook vertelde Jessica (de Amerikaanse mevrouw) ons over de geschiedenis van Thanksgiving, dat het begon in Engeland, dat de Engelsen naar Nederland kwamen en daarna naar de VS gingen. Grappig als je wist dat onze gastvrouw Amerikaans was, de buren van verderop in de straat die er waren Engels waren, de andere buren Nederlands, en dan ook nog 6 boarders uit de US, Nederland (oké en dan Barbados). Ook vroeg ze ons 2 maiskorrels te nemen, twee dingen te noemen waar je dankbaar voor was en ze dan in een mok te doen, als symbool van Thanksgiving. De mais was omdat er iets met eten was ofzo (schaam voor het niet onthouden van het verhaal) en toen hadden ze mais met vis geplant, en dat groeide heel goed. Daarom hadden we ook mais bij het diner.
Kortom, echt heeel lekker gegeten en een hele leuke dag gehad!

Gister dan toch maar weer aan de bak, deze week staan er 2 toetsen op het programma: Bio HL en Chemistry HL. En dan niet te vergeten dat het volgende week maandag Sinterklaas is! :) Wat dat betreft: Het carillon op de markt speelt ongeveer 5 keer per dag verschillende Sinterklaasliedjes: “Zie ginds komt de stoomboot…”, maar ook “Oh, kom er eens kijken, …” Echt grappig!

Liefs,
Janneke

  • 28 November 2011 - 16:48

    Romy:

    Haaai janneke!
    Vet leuk dat je echt thanksgiving hebt gevierd!
    Heb je de klompendans nog gedaan ;)??
    Haha!
    Nog steeds heel veel plezier gewenst!

    Xxx romy

  • 28 November 2011 - 20:02

    Pap:

    Toch heel vervelend zo'n studie zo ver weg van huis; er gebeurt nooit eens iets leuks.. Of toch wel?
    Geniet er van!

    Groeten en tot zaterdag.

  • 28 November 2011 - 21:04

    Lieske:

    Vet leuk dat je Thanksgiving heb gevierd, dat doen wij hier nooit.
    Hoe gaan jullie daar Sinterklaas vieren? ze snappen er daar natuurlijk bar weinig van... XD
    xx

  • 29 November 2011 - 19:08

    Hannie:

    Hoeveel kilo's ben je aangekomen?
    Pas op voor de pieten en tot zaterdag.

  • 01 December 2011 - 18:00

    Janneke Groot:

    Haha Romy, nee joh, misschien met de West-European culture week volgend jaar, maar ik weet niet hoe dat moet hoor! :)
    Paps, er gebeurt natuurlijk zat, het schoolaspect in beschouwing nemend... En de leuke dingen komen vaak in kleine beetjes ;)
    Haha Liesk, we gaan als het goed is zondag schoentje zetten met ze, als ze de liedjes tenminste kunnen zingen xD. (Ik ben benieuwd naar de foto's van jullie pieten, hoe ging het?) Er was ook een jongen uit het midden oosten die als Service moest zwarte pieten, en die zag het helemaal niet zitten. Hij vond het maar raar en voelde zich er niet comfortabel bij. Hij vroeg aan mij of ik het wilde doen, en ik wilde wel, maar ik had gewoon echt geen tijd, andere dingen gepland. Later vertelde hij dat hij zich in het begin een beetje vreemd voelde en niet op z'n plek, maar nadat hij al die lachende kindergezichtjes gezien had, besefte hij wat een speciale rol hij had, en toen waardeerde hij het ook echt. Dat vond ik wel iets heel leuks om te horen! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

United World College Maastricht 1

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Stuffffff

25 Februari 2012

THIMUN, sneeuw en carnaval

26 December 2011

December

28 November 2011

Thanksgiving

13 November 2011

Italiaa, Halloween&Carnaval
Janneke

Hallo en welkom, In maart en april 2019 zal ik voor mijn coschap sociale geneeskunde 8 weken in Ramaiah Medical College, Bangalore, India mijn coschap lopen en jullie middels dit platform proberen op de hoogte te houden van mijn ervaringen. Liefs!

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 25588

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 29 April 2019

Coschap sociale geneeskunde India

31 Augustus 2011 - 07 Juli 2012

United World College Maastricht 1

29 Augustus 2012 - 17 Juni 2012

United World College Maastricht 2

Landen bezocht: