Italiaa, Halloween&Carnaval - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Janneke Groot - WaarBenJij.nu Italiaa, Halloween&Carnaval - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Janneke Groot - WaarBenJij.nu

Italiaa, Halloween&Carnaval

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

13 November 2011 | Nederland, Maastricht

Hoihoi allemaal!

Na een lange en drukke tijd vond ik het tijd toch maar weer even wat van me te laten horen.
Op de woensdag van onze herfstvakantie, 26 oktober, zijn we in alle vroegte (5:20 am) vertrokken naar de trein, om naar Brussel te treinen/bussen/lopen om daar ons vliegtuig te halen. Als ik de hele reis tot in detail op deze manier ga schrijven, ben ik over 100 jaar nog niet klaar, dus ik zal maar gewoon zeggen dat het onwijs leuk was. Het was wel een beetje jammer dat we met 13 mensen waren, echt gewoon te veel. Dat kun je dan ook wel merken aan de verschillende interesses die mensen hebben als ze op vakantie gaan. De een wil graag de stad verkennen, de andere wil graag shoppen en de derde wil graag uit. Dan is het moeilijk een groep van 13 op één lijn te krijgen, en uiteindelijk zijn we een paar keer opgesplitst, maar altijd wel weer terug bij elkaar gekomen, en zoals het spreekwoord zegt: Samen uit, samen thuis.

In het kort zijn we woensdag naar Trieste gevlogen, in Trieste rondgewandeld (zeiknat geregend), mensen van Adriatic College tegengekomen, naar een theater geweest en na een uur zoeken naar ons hostel, daar heerlijk geslapen. Het beste van dat hostel merkten we ’s ochtends. We openden de deuren, en we hadden een balkon. Werkelijk zo een balkon als in een film, we keken uit over de ‘Golfo di Trieste’, het begin van de Middellandse zee. (Om precies te zijn, we zaten tussen Duino en Trieste in, vlak bij (het parco di) Miramare). Rond het middaguur gingen we naar Adriatic College, en wat was het toen leuk om mijn co-years Annelies en Reine weer te zien!! :D Heel leuk om te zien waar en hoe zij nu leven! Annelies heeft mij en Jade (Barbados) daarna de ‘campus’ laten zien. Zo kan je het gewoon niet noemen, want ze wonen verspreid over het hele dorp! Echt heel leuk!

’s Avonds gingen we met de bus en daarna trein naar Venetie, waar we na een lange tijd wachten met een taxi de camping bereikten. Jaa jullie lezen het goed, we hebben gekampeerd in Italie, in het einde van oktober. Dat hebben we dan ook geweten, het was ijs en ijskoud. Het plan was om daar 2 nachten te slapen zodat we niet met onze spullen door Venetie hoefden te slepen, maar na die ene nacht hadden we het gehad en besloten we diezelfde avond nog de trein te nemen richting Florence, waar in de buurt we bij Imman (Bosnie)’s tante zouden slapen. Verder was Venetie supermooi, het mooiste hier was vlak voor de trein, we waren op het St. Marcoplein, en moesten terug naar het treinstation. Maarja, hoe? We waren gelimiteerd in onze tijd, dus besloten we de kosten te delen en ons met en boottaxi naar het station te laten vervoeren. En dat was echt geweldig! Ik kan niet echt beschrijven wat voor gevoel dat opriep, maar het was echt leuk.

De volgende dag in Florence was ook weer geweldig. Ik wist niet precies wat ik moest verwachten van Florence, maar het was top! We hadden geweldig weer en hebben zo ongeveer de hele dag door Florence gelopen. Echt een superstad, vooral de Duomo en de Ponte Vecchio vond ik erg leuk. De dag erna trokken we een beetje op met wat mensen van UWC Adriatic die hun vrije dagen in Florence doorbrachten. Ze leidden ons naar het Piazza di Michelangelo, waarvandaan we een adembenemend uitzicht over de stad hadden.
Ons vliegtuig vertrok om 4 uur ’s middags, dus op de dag van vertrek hadden we ongeveer de hele dag om nog rond te kijken in Bologna. Hele bijzondere, aparte stad. Ik had er me eigenlijk geen voorstelling bij gemaakt, maar ik vond het wel mooi.

Maandagavond kwamen Ahmed (Jordanie), Almutaz (Libie) en ik terug bij het boardinghouse (wij vlogen terug uit Bologna, de anderen vanuit Venetie), maar vlak daarvoor, in de trein, passeerden we de grens Belgie-Nederland. En zoals dat op de heenweg niet gedaan was, werden we nu gecontroleerd door de Marechaussee. Op dat moment besefte ik weer even in wat voor bijzonder gezelschap ik terecht was gekomen. De mannen van de Marechaussee waren even verbaasd toen mijn reisgenoten hun paspoort lieten zien, maar toen ik begon uit te leggen wie we waren en wat we deden was het goed.

Dinsdag werd er onverwacht nog even een test op ons bordje gegooid; terwijl ik al een natuurkundetest had op vrijdag, kwam daar dinsdag ook nog een dubbeluurs toets wiskunde bij. Uiteindelijk was het niet zo erg als ik verwacht had, en ik heb beide testen goed gemaakt, dus ik ben blij! :)

Donderdag hadden we de ‘day of dialogue’. Dat was midden op de dag, een uurtje in je moedertaal praten over het thema ‘dichtbij en ver weg’. Het was een beetje gemaakt, en daarom waren er ook wel wat stiltes, maar het idee was goed, en het was interessant wat iedereen er over te zeggen had.

Vrijdagavond hadden we de ‘Fall Party’, een soort van verlaat Halloween feest. Best bijzonder, want ik had nog nooit eerder Halloween gevierd. De hele school was mooi versierd, iedereen was verkleed en er waren veel mensen. Sanne (NL coyear) en ik gingen helpen met ‘Mad Science’, and we made ‘cotton candy spider webs’, oftewel, suikerspinnen. Daarna ook nog silly putty gemaakt, echt grappig om te doen, alhoewel de suikerspinnen toch meer in trek waren bij de kids. Het was leuk om ze te zien genieten, en ik ben weer een ervaring rijker met Halloween vieren.
Op de terugweg van Halloween reden we met onze groep bijna in op Fred, die illegaal in een tunneltje liep waar wij toevallig op hetzelfde moment doorheen fietsten. Wij gillen, en de anderen denken dat ik haar geraakt had ofzo, maar gelukkig was dat niet zo. Freddos, het was superleuk om je weer even te zien, ik vond het onwijs gezellig!

Één bijzonder ding aan Zuid-Limburg dat voor alle mensen hier vreemd overkwam: Carnaval. Hoe ik gewend ben aan kindertjes die aan de deur liedjes komen zingen om dan snoepjes te krijgen, oftewel Sint Maarten zijn ze hier gewend aan Carnaval, een onwijs gekke, druisende dronken feestmenigte die zich samendromt op het Vrijthof (20.000 man), en een spoor van afval achterlaat als ze de stad ’s avonds/’s nachts weer verlaten. Kortom en topfeest. Ahum. Ik kan me voorstellen dat het leuk is, dat heb ik vorig jaar ervaren, maar dit was anders. Veel dronken mensen en veel troep (lees: vomit) op straat en ook glas. Toch was het wel leuk, we waren ’s avonds met een groep naar het Vrijthof geweest en wat rondgelopen door de stad.

Gisteren was het dan natuurlijk weer de tijd van het jaar. In ieder geval een tijd waar ik altijd vrolijk van wordt, Sinterklaas! Het is voor veel mensen erg raar omdat ze wel Santa Claus kennen, de kerstman, maar Sinterklaas, daar hebben ze nog nooit van gehoord. En dan natuurlijk de zwarte pieten (die bij sommigen hier een afkeer oproepen, omdat het racistisch zou zijn). Ik kon op dat moment niemand vinden, dus ging ik met m’n eendje (haha pap) naar de kade, om de aankomst van Sinterklaas in Maastricht te kunnen aanschouwen. Maar daar trof ik me toch een menigte aan, ik denk ongeveer 400 mensen, veelal vrolijke kindertjes met zwartepietenpakjes aan of –mutsjes op. Het werd nog veel leuker toen de ‘aankondiger’ zegmaar, de kinderen aanspoorde om om de Sint te roepen. “Zegge allemoal: HEISOE!!! Dat kan helder, dat kan helder, nog helder!!” En ik daar staan van: ik heb geen flauw idee waar je het over hebt met je heisoe? Wel grappig, dan merk je wel weer dat je in Nederland, maar toch niet echt, bent. Daarna plofte ik neer in de lege tv-room (zeldzaam) om daar de intocht in Dordrecht te kijken. Sebastiaan (NL coyear) keek ook nog vrolijk mee voor hij zelf in zijn pietenrol mocht kruipen. Het enigste wat nog miste waren de pepernoten, maar die zijn ondertussen ook aanwezig. ;)

’s Avonds waren er een aantal mensen die dringend behoefte hadden aan een feestje, dus dat was georganiseerd, een Black&White party, ons eerste UWC feestje. Het was superleuk, despite dat de muziek erg zacht was. Dat maakt dan ook niet uit, het was gezellig, iedereen heeft genoten van de Australische bush dance, de Arabs dansen en niet te vergeten de Latino’s. Het was fun!

Tenslotte: helaas is mijn dierbare camera overleden, dus foto’s worden de komende tijd denk ik een beetje schaars, of ik kopieer ze van anderen :).
Tot gauw (Maastricht is prachtig in alle voorbereidingen voor kerst! Hint, hint.)!

Liefs,
Janneke

  • 13 November 2011 - 17:56

    Lieske:

    Hey Jannek!
    vet leuk, wel sneu dat je bijna helemaal alleen sinterklaas moet vieren...
    Volgende week intocht bij ons, ik zal je de foto's sturen, want Romy, Aafke, Sandra en ik gaan natuurlijk weer pieten!
    xx

  • 13 November 2011 - 18:28

    Romy:

    Hoi janneke,

    Klinkt leuk allemaal! Nog steeds helemaal naar je zin dus?
    Ieh, wij hebben vanaf morgen se- week :(
    Wel chill dat je toetsen goedgingen!

    Xx romy

  • 17 November 2011 - 18:17

    Hannie:

    Ik geniet weer van je vele belevenissen . Het spreekt meer tot de verbeelding dan even skypen of bellen. Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal!
    groetjes mam

  • 17 November 2011 - 18:51

    Pap:

    De groeten aan Sinterklaas en zijn eendjes. Verrassend dat de boot zover is doorgevaren.
    Leuke verhalen, maar ik weet al een culturele activiteit; cursus Limburgs!
    Of zou een cursus Italiaans nuttiger zijn. Ik zal kijken of we kunnen reserveren voor een bezoek 3/4 december.
    Groeten, pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

United World College Maastricht 1

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Stuffffff

25 Februari 2012

THIMUN, sneeuw en carnaval

26 December 2011

December

28 November 2011

Thanksgiving

13 November 2011

Italiaa, Halloween&Carnaval
Janneke

Hallo en welkom, In maart en april 2019 zal ik voor mijn coschap sociale geneeskunde 8 weken in Ramaiah Medical College, Bangalore, India mijn coschap lopen en jullie middels dit platform proberen op de hoogte te houden van mijn ervaringen. Liefs!

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 25588

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 29 April 2019

Coschap sociale geneeskunde India

31 Augustus 2011 - 07 Juli 2012

United World College Maastricht 1

29 Augustus 2012 - 17 Juni 2012

United World College Maastricht 2

Landen bezocht: