December - Reisverslag uit Tuitjenhorn, Nederland van Janneke Groot - WaarBenJij.nu December - Reisverslag uit Tuitjenhorn, Nederland van Janneke Groot - WaarBenJij.nu

December

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

26 December 2011 | Nederland, Tuitjenhorn

Hoihoi iedereen!

Allereerst iedereen een ‘merry christmas’ en alvast een gelukkig nieuwjaar!
Na een maand is er natuurlijk veel te veel gebeurd om te vertellen in een blog, maar ik ga het proberen. Onvoorstelbaar, en de meeste dingen zijn niet echt dingen om op te noemen dat ze zo belangrijk zijn ofzo, maar meestal gewoon random dingen of kleine momentjes die het leven op een UWC heel bijzonder maken.
Ik ben al weer een week thuis nu, dit schrijvend, lekker relaxed op de bank in Tuitjenhorn, met naast mij mijn co-year uit Nieuw-Zeeland, Dijana, die voor 3 weken bij ons logeert.

Maar ik zal nog even beginnen met wat ik tussen eind november en het begin van de kerstvakantie gedaan heb. Puntsgewijs, want data worden moeilijk, er gebeuren ook gewoon zo veel dingen!
• Pap en mam zijn een weekendje naar Maastricht gekomen. Raar maar wel heel gezellig om weer een tijdje in het Nederlands te praten.
• We hadden een ‘Global concern’ ‘lecture’ van onze principal over verantwoordelijkheid in een tijd van conflicten, wat best interessant was, maar duurde vrij lang en ik was erg moe, anyways, ik vond het wel heel interessant en maakte ook een echt stukje UWC ervaring.
• Na het weekend van pap en mam hadden we testweek, goeie timing dus, maar uiteindelijk viel het me alles mee en had ik redelijke cijfers. Op de laatste schooldag hebben we dan ook ons rapport gekregen, en niet zo’n saai rapport met een rijtje cijfers zoals in het Nederlandse systeem, nee, je krijgt een cijfer (van 1 tot 7), een ‘effort grade’ (A is uitstekend tot D is ‘very poor’), commentaar op je werk tot nu toe, zegmaar een soort van reflectie en hoe de leraren vinden dat je in de les bent, hoe je je werk doet etc. en tenslotte nog een ‘aim’, een doel voor dat vak voor in de volgende term, hoe je je cijfers en prestaties kunt verbeteren. Dat is dus echt wel heel fijn, nu weet ik tenminste ook hoe de leraren mij zien, en het was ook vrij wennen in het begin, natuurlijk nieuwe stof, maar ook alles in het Engels, en dat is nog steeds een van de grootste werkvlakken voor mij.
• De maandag na dat weekend (is het nog te volgen?) was het 5 december, dus wij, als Nederlanders, vonden dat dat toch niet ongemerkt voorbij kon gaan ondanks alle commotie in de stad, dus we hadden iedereen (geprobeerd) op te trommelen en gevraagd allemaal een schoen mee te nemen. Toen in de commonroom, Sanne en ik hadden op wat papier ‘Sinterklaas kapoentje’ en ‘zie de maan schijnt door de bomen’ geschreven en met Maaike en Sebastiaan geprobeerd om deze liedjes aan de rest (in ieder geval een deel) van het boardinghouse te leren, en natuurlijk ontbraken de suikerklontjes voor Amerigo niet (hahaha in Belgie noemen ze hem ‘slecht weer vandaag’ :P ). De volgende ochtend kwamen we allemaal (ohhh) een chocoladeletter tegen in onze schoen. Dank u Sinterklaasje! ;)
• Ik ben ondertussen ook (eindelijk) met mijn service begonnen: SGL. Ik ga met 3 andere eerstejaars: Ahmad, Omar en Bruno elke donderdag naar het ‘Youth Café’ waar gehandicapten tussen 18 en 35 ongeveer bijeenkomen en dan gezellig samenzijn, spelletjes doen, Wii’en, enzovoorts.
• Vrijdag de 9e (lang terug zeg, het lijkt zo kort…) was er de Winter Fair, georganiseerd door de PSG (Parents Support Group), een soort van Ouderraad. Er waren optredens in het Atrium, je kon je laten schminken, knutselen, op bezoek bij Santa, een gevulde mand winnen bij de loterij, boeken kopen, dus daar hadden ze weer allerhande vrijwilligers voor nodig. Ik was Santa’s elf, dus mocht een fancy kerstmuts op en de kindertjes welkom heten en dan vragen of ze bij Santa wilden zitten en dan ging Santa met ze praten. Een erg geslaagde avond, het was weer onwijs gezellig.
• Daarna op maandag mochten we al ons keuzeformulier voor ons EE (soort van PWS, maar dan anders) inleveren... In verhouding tot andere UWC’s zijn we daarmee vroeg begonnen, maar ik denk dat het wel zinvol is, dan hebben we in ieder geval genoeg tijd en hoeven we minder te stressen dan we nu zien gebeuren bij onze tweedejaars.
• Behalve in het boardinghouse een chocoladeletter gekregen hebben we ook nog in Nederlandse les surprises gemaakt en in een dubbel uur gezellig chocolade en pepernoten gegeten (ook al was het al 12 december :P).
• En terwijl iedereen in de laatste week voor de vakantie al lekker aan het relaxen was (alhoewel sommigen plots voor vrijdag nog een Engels essay moesten inleveren), had ik nog een TOK test op woensdag over logica. Pffff, maar we hebben het gehad en toen was ook gelijk de druk van de ketel.
• Die avond hadden we ook een Christmas party, georganiseerd door 2 leerlingen, waar we ook een soort van ‘Secret Santa’/present exchange/sinterklaas surprises deden. Ik had Alexis (Belize) getrokken op mijn lootje, en ik wist dat die echt gewoon verslaafd is aan de serie House, dus ik had een huis voor hem gemaakt van karton en er een gedicht bij geschreven (in het Engels rijmen valt nog niet mee). Het was best leuk geworden al zeg ik het zelf, maar hij was er heel blij mee en vond het echt superleuk. :)
• De laatste dagen waren erg raar. Donderdag, vrijdag en zaterdag waren vooral avonden van socializen, praten met mensen waar je normaal niet zo veel mee praat (omdat hun ‘groepje’ al een beetje naar huis was en dan kom je toch wat andere mensen tegen), films kijken (veeeeeeeeeeeel films), laat opblijven en allerlei leuke, random dingen. Echt gezellig, zonder schoolstress, totdat mensen naar huis gingen. Vooral op zaterdag gingen er veeeeel mensen naar huis, maar ook op vrijdag gingen er ook al een aantal mensen weg, en op zondag vertrok het laatste restje (wij ook). We hebben dus vrij veel mensen uit kunnen zwaaien, wat wel goed voelde. Tot net in het nieuwe jaar verblijven er in het boardinghouse studenten van UWC Red Cross Nordic; het UWC in Noorwegen. Ik vind het wel jammer dat terwijl ze in onze kamer, bed en onze vertrouwde omgeving begeven, we ze niet leren kennen.

Naja, tot zover denk ik wel een beetje in het kort wat er de laatste maand allemaal gebeurd is in Mestreeeeeeeeeeeeech. Het is heerlijk om thuis te zijn, maar aan de andere kant, is het daar zo’n geweldige community en daarom kijk ik er toch weer naar uit om terug te gaan na nog 2 weekjes vakantie. Ik denk dat 2012 een heel tof UWC jaar gaat worden! Fijne jaarwisseling iedereen!

Liefs,
Janneke

  • 28 December 2011 - 11:10

    Romy:

    Haai Janneke!

    Alvast gelukkig nieuwjaar! 
    Het klinkt allemaal heel leuk wat je meemaakt, ik hoop dat het zo leuk blijft!
    Heeft dat meisje dat bij je logeert het ook een beetje naar dr zin? 

    Xx Romy

  • 14 Januari 2012 - 20:49

    Dieneke De Weerd:

    Hee Janneke,
    Ik was op de informatiedag vandaag van het UWC en ik had even met je gepraat alleen ik kan je Facebook niet vinden! zou jij mij anders toe kunnen voegen, want ik ben wel erg benieuwd naar je foto's!

    Groetjes, Dieneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Tuitjenhorn

United World College Maastricht 1

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Stuffffff

25 Februari 2012

THIMUN, sneeuw en carnaval

26 December 2011

December

28 November 2011

Thanksgiving

13 November 2011

Italiaa, Halloween&Carnaval
Janneke

Hallo en welkom, In maart en april 2019 zal ik voor mijn coschap sociale geneeskunde 8 weken in Ramaiah Medical College, Bangalore, India mijn coschap lopen en jullie middels dit platform proberen op de hoogte te houden van mijn ervaringen. Liefs!

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 25588

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 29 April 2019

Coschap sociale geneeskunde India

31 Augustus 2011 - 07 Juli 2012

United World College Maastricht 1

29 Augustus 2012 - 17 Juni 2012

United World College Maastricht 2

Landen bezocht: