Orientatieweek - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Janneke Groot - WaarBenJij.nu Orientatieweek - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Janneke Groot - WaarBenJij.nu

Orientatieweek

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

11 September 2011 | Nederland, Maastricht

Hoihoi allemaal!

Het wordt wel weer eens tijd voor een update vanuit Maastricht!
Tot school heb ik me geen moment hoeven te vervelen, de tweedejaars, houseparents en school hadden een heel intensieve, maar heel leuke oriëntatieweek georganiseerd.

Vrijdag 2 september gingen we ’s ochtends over de markt lopen, en om kwart over 9 gingen we op de fiets (zonder versnellingen) naar school (over een brug, door een tunneltje, stoplichten, snelweg oversteken… ?). Ik moet nog behoorlijk wennen aan het heuvelachtige landschap hier (ook al is het maar Limburg, het valt echt tegen).
Eenmaal op school (het duurde een half uur om op school te komen, terwijl het maar iets van 10 minuutjes fietsen is (NL-tempo dan)) kregen we allerlei uitleg en toespraken (saaaaaaai) en ook nog iets met de gemeente, dat je vanuit het buitenland in Nederland gaat wonen (wat voor ons Nederlanders dus niet geldt). Daarna hebben we een rondleiding door school gehad. Dit was ook het eerste moment dat we de daystudents hebben gezien. Dat zijn leerlingen die gewoon thuis bij hun ouders wonen, in de buurt van Maastricht en die bij ons op school, en in de klas zitten. Daarna nog meer uitleg, uitleg bla bla bla. Het was voor iedereen heel zwaar, de kantine zat vol, en het was er ongeveer 30 graden. Pff. ’s Avonds gingen we op school eten, dat zou eigenlijk om 6 uur beginnen, en iedereen had best wel honger, maar uiteindelijk mochten we pas om kwart over 7 aanvallen. Maar er was dan ook wel van alles. Geen standaard dingen, allemaal verschillende groenten (gevulde paprika, champignons etc.) en vlees en vis (kip, octopus(!) etc.) Het werd helaas wel snel koud.
Na het diner hadden we party in school, eigenlijk van half 8 tot 12, maar rond 10 uur had iedereen het wel gezien en was er niemand meer (wat ik hoorde, ikzelf was om half 10 al weg).

Zaterdag gingen we heerlijk brunchen bij Stayokay, dat ligt aan de Maas. En het was een prachtig zonnige dag, dus we zaten lekker buiten in het zonnetje. Daarna hadden wat vrije tijd dus ging ik met Jaya (NLse coyear uit Sint-Maarten) naar de centrale bibliotheekpas te halen en wat rond te lopen in de stad.
’s Middags gingen we naar het Theater aan het Vrijthof, en het bleek dat daar op dat moment de set van Zorro stond. Dat wij daar mochten zitten was al bijzonder, maar wij, alleen onze groep kreeg een heel speciaal exclusief iets te zien, dus wij dachten: ohh we gaan de musical zien, of we mogen ze een hand geven ofzo, maar toen kwamen er uit het plafond 3 zwarte boxen, en die spoten vuur in de vorm van een Z! Aan de ene kant supergaaf natuurlijk, maar aan de andere kant: we hadden iets meer verwacht... Echter was dat nog niet het einde van deze ‘Theater Tour’, we mochten namelijk een kijkje nemen backstage! :D En we mogen voor de rest van de komende 2 jaar naar een show voor €10. Zorro speelde daar echter alleen nog die avond en de middag erna. Een paar Dutchies, waaronder ik, wilden er echt wel graag heen!
Na de Theater Tour gingen we naar Cinema Lumière, een soort van Provadja (maar dat is in Alkmaar), waar ze dus kunstzinnige films vertonen, vaak ook films met een moraal. Je kon kiezen uit ‘Midnight in Paris’ en ‘Submarine’. En ik ben naar Midnight in Paris gegaan (net als de meerderheid, de zaal zat helemaal vol).
Die avond hebben we een quiz gedaan. Er stond op het scherm 360 D i a C. En dan moest je als groepje bedenken dat het 360 Degrees in a Circle betekende. Helaas hadden we niet gewonnen, we wisten er 24 van de 40, maar er was een groepje die er 28 van de 40 goed had.
Daarna zijn we naar Festival Bruis geweest met een groep mensen, waar we De Staat gezien hebben. Joepie, dat was echt indrukwekkend. Not. Terwijl we hadden afgesproken om om half 12 op een bepaalde plek te zijn, hadden we het om half 11 wel gezien (en blijkbaar was het festival ook af om kwart voor 11).

Zondag ben ik gaan helpen op het Festival Mundial (El Dunya), een festival waar allerlei internationale optredens plaastvonden. ‘El Dunya’ betekent namelijk ‘de wereld’. Volgens de organisatie: ‘Een feestelijk en swingend programma van muzikanten, dansers, artiesten, workshoppers, standhouders voor het goede doel en fairtrade en kinderen van ‘all over the World’.’
Ik heb ’s ochtends geholpen markttentjes op te zetten, terwijl het begon te regenen, en harder en nog harder en het goot. Het regende zo onwijs hard (de brobbels op het water ;)), en dus gingen we maar schuilen onder de UWC stent en aten appels die we gekregen hadden. Toen het weer droog was hebben Jaya en ik een mevrouw geholpen haar stentje in te richten en als dank hebben we een kettinkje uit Marokko gekregen.
Net even na lunch zijn we naar het Theater aan het Vrijthof gerend om te kijken of er nog plaatsen waren voor Zorro, en jawel hoor! Dus wij zijn met een hele delegatie van het UWCM naar Zorro geweest, en het was awesome! Het was echt superleuk, de liedjes, het dansen, het spel... In de pauze moesten wij Dutchies natuurlijk wel even het een en ander uitleggen en samenvatten, want de musical was in het Nederlands, met Nederlandse liedjes.

Maandag gingen we in de ochtend een ‘City Treasure Hunt’ doen, een tour door de stad waarin je op verschillende plekken een opdracht moest doen en dan een foto of een filmpje moest maken van de opdracht terwijl je hem uitvoerde. Dat was echt heel leuk, voor wie wil, er staan wat foto’s op mijn facebook, en ik ga kijken of ik hier ook wat foto’s kan uploaden. ’s Avonds bij het diner werd bekend gemaakt dat de groep waarin ik zat had gewonnen! :D We kregen een mok en een chocolademedaille als prijs.
’s Middags stond er een sportdag gepland. We fietsten naar de Sint Pietersberg (jaaaaa een berg!!) waartegenop het fietsen echt heeeeeel moeilijk ging en de meerderheid dus ook omhoog ging lopen. Een groep jongens ging voetballen, anderen (en ik) gewoon lekker in het gras zitten. UWC is namelijk heel vermoeiend, en vooral deze week: veel activiteiten, veel socializen, weinig tijd om te slapen. Ik vond het daarom toen ook wel een moment om lekker in het gras te liggen en ik ben af en toe een beetje weggedommeld, dus heerlijk in het gras liggen slapen ;) (Daarna wel een beetje verbrande neus en wangetjes, maarja, dat heb ik er wel voor over gehad.)

Op dinsdag was de eerste dag op school. We hadden weer een bijeenomst, waarin de principal (directeur) aankondigde dat hij meer wilde gaan doen met koken, dus dat hij een kookklasje gaat starten! Echt tof, lijkt me leuk om aan mee te doen.
Per 'mentorklas' hebben we een mentor natuurlijk, hier heet dat 'form tutor'. Die van mij is tijdelijk Mr. Tonnaer. Onze echte form tutor is nog onderweg, die het Osama Elkashef ofzoiets... Geen idee waar hij vandaan komt... Maar dat komt vanzelf wel. Mr. Tonnaer vertelde nog wat meer algemene informatie, we kregen een agenda, schoolgidsen en ons rooster want vanaf het 5e uur die dag zouden we al lessen gaan volgen. Unfortunately was mijn rooster (=’time table’) leeg toen ik hem kreeg. Er stond alleen mijn naam op, en de registratie die we elke ochtend doen. (van 8:20-8:30) kom je samen bij je form tutor en die schrijft dan op dat je aanwezig bent. Dat moet ook als je de eerste 2 uur vrij hebt (zoals ik heb op donderdag). Dus ik ging naar de receptie en de mensen die de time tables maken om te vragen waarom dit zo was. Zij wisten het echter ook niet, en hebben mijn goede rooster uitgeprint. Het enige rare is nu wel dat ik op mijn rooster alle uren in HL (Higher Level, dat betekent 6 uur van dat vak per week, SL (Standaard Level) is 4 uur van dat vak per week) heb staan...
Daarna gingen we naar de centrale bibliotheek om een biebkaart aan te vragen (wat ik dus al gedaan had).

En woensdag gingen we dan voor de eerste keer echt naar school, een volledige schooldag.
Mijn uren zijn als volgt ingedeeld:
8:20 – 8:30 Registration
8:30 – 9:10 Period 1
9:10 – 9:50 Period 2
9:50 – 10:10 Break
10:10 – 10:50 Period 3
10:50 – 11:30 Period 4
11:30 – 12:10 Period 5
12:10 – 13:10 Lunchbreak
13:10 – 13:50 Period 6
13:50 – 14:30 Period 7
14:30 – 15:10 Period 8
Het zijn dus lessen van 40 minuten, maar jammer genoeg heb ik elke dag de 8e period les. Dus ik ben elke dag van 8:20 tot 15:10 op school. Dat zijn dan niet allemaal lessen, want dat zouden 40 lesuren zijn, en aangezien ik 3 HL vakken heb (3*6 = 18 uur) en 3 SL (3*4 = 12) vakken, kom ik in totaal uit op 30 uur. Dan komt er ook nog TOK (Theory of Knowledge, daarin denk je na over hoe je denkt, hoe je beslissingen maakt etc. het lijkt me heel leuk) bij, dat is geloof ik 2 uur per week, dus ik hou nog wel wat vrije periodes over.

Donderdag ook naar school, maar toen had ik dus de eerste 2 uur vrij... En vrijdag ook naar school. Donderdag het 2e half uur van de lunch hebben we ‘general assesment’, een soort van overleg met de hele jaargroep. En op dinsdag het 2e halfuur van de lunch hebben we tutor meeting, een soort van mentorles dus.

Zoals elke zaterdag is het ontbijt om 9 uur, dus iets langer geslapen dan door de weeks. Daarna hebben we onze kamer schoongemaakt dat was ook wel weer een beetje nodig. Het is de bedoeling dat we dat elke week doen. Daarna gelunchd en op zoek gegaan naar goedkope schoenen (het liefst voor €5) voor de mudwalk op kamp en flipflops, want die had ik thuisgelaten, maar die heb je hier toch wel nodig want zelfs de 29 graden voelt hier warmer dan thuis.
Voor het eten hebben we ook nog de powercircle gedaan. Daarin zaten we met een groep in een kring, en het was een moment van reflectie op de oriëntatieweek. Er waren 4 vragen die in verschillende ronden door iedereen beantwoord zouden worden. Iedereen kreeg tijd om na te denken wat hij vond van de week, hoe hij/zij zichzelf aan het eind van het jaar zou willen zien, en hoe hij/zij de community dan zou willen zien. Wat je het beste moment vond van de week, maar ook wat je uitdaging voor komend jaar zou zijn. Dit kende ik al van de YLS en ik voelde me hierbij dan ook wel comfortabel, hoewel ik het jammer vond dat er echt een paar heel ongeïnteresseerde jongens bij zaten die het doel ervan niet helemaal van inzagen, denk ik. Maar ik heb genoten van het moment van reflectie, en iedereens vooruitzicht voor komend jaar.

Vandaag heb ik vrij weinig gedaan. Lang ontbeten (want daarna zouden we een meeting hebben met alle Nederlanders, wat uiteindelijk niet door ging), daarna begonnen aan deze blog, ondertussen 100000 keer de deur opengedaan, omdat Shahad (roommate 1e jaars uit Irak) alleen maar slaapt en Keren (Israël) en Beba (Australie) weg waren, en er dus iemand de deur open moest doen. Morgen is namelijk Maya (Israël) jarig. Dus Keren had een megagrote poster voor haar gemaakt waar iedereen iets op mocht schrijven. Tot de grootste onpraktischheid toe slaapt Maya in de kamer naast ons, dus als de deur open zou blijven zou ze binnenkomen en haar verassing zien! Dus ik heb veel muziek geluisterd en een extramegasuperlange blog gemaakt :). Later zijn Daphne (NL 2e jaars), Ash (Ireland 1e jaars) en ik nog even de stad ingegaan, naar het Vrijthof, want er was ‘Het Parcours’, de opening van het cultureel seizoen in Maastricht. Daar was een groot podium en was het jeugdblaasorkest van Maastricht aan het optreden. Het klonk erg goed! Jammer genoeg begon het te regenen, dus besloten we de plaatselijke charity te helpen en een kroket en een kaassoufflé te kopen bij een van de speciale kraampjes daar.
Vanavond hadden we uiteindelijk de ‘Dutchiemeeting’, en we gaan een Nederlandse dag organiseren, met echt álles wat Nederlands is, en Sanne (NL coyear) en ik zijn in charge voor het eten! Dat wordt leuk! :D We moeten nog wel op zoek naar een plaatselijke sponsor die appeltaart voor ongeveer 170 personen wil sponsoren, want het budget is helaas niet oneindig.

Oh en dan nog één typisch UWC ding: Sanne en ik waren een lijstje aan het maken voor wat voor eten we allemaal wilden doen op de NL-dag, toen er opeens een stoet zingende en dansende mensen voorbij kwam met een laptop en speakers. Luid enthousiast zingend en door de gangen dansend probeerden ze iedereen uit hun kamers mee te krijgen, het was echt hilarisch! Ik denk dat dat typisch UWC is, het is spontaan, vrolijk, iedereen doet mee en het is gewoon onwijs leuk en grappig.

Maargoed, komende week gaan we dus op kamp. Het eerste deel van de week is year 13 (equal to VWO 6) er nog bij, die gaan woensdag weg, en dan blijven wij (year 12) over, en gaan we de lower years, year 7-11 guiden, en ik heb opgegeven dat ik wel year 8 wil leiden (samen met wat anderen natuurlijk), dat zijn de kids van ongeveer 12. We moeten dan ook voor ze koken en ze helpen met vanalles (ik weet niet echt wat, maar dat zien we wel). Ik ben erg benieuwd!

Dan nog wat algemeens: Omdat ik gewend ben aan Tuitjenhorn is het raar om zo anoniem door de stad te lopen. Eigenlijk loop ik elke dag wel even het centrum in, even weg van het gegil, drukte enzo in het boardinghouse. We zijn sowieso veel buiten deze afgelopen dagen, maar dat zal wel veranderen als we (na kamp) echt naar school gaan. Aan de andere kant is het wel heel makkelijk: de AH is op 1 minuut loopafstand, en als ik m'n huis uitloop ben ik met 20 seconden op de markt, en aan de markt zitten de shopstraten, dus alles wat je nodig hebt kun je binnen 10 minuten vinden. De favoriete winkel van de boarders is zonder twijfel de HEMA. Ze zeggen het als ‘hèmmah’. Echt grappig, maar ze hebben wel gelijk. Ze hebben er zo goed als alles en het is op zich vrij goedkoop.
Het eten is te doen. Veel mensen klagen erover, anderen laten het voor wat het is en zijn er blij mee dat er eten is en ze zelf niet hoeven te koken. Het eten wat we krijgen komt uit een vacuumverpakking dat verwarmd wordt in warm water. Ik vind het niet altijd even geweldig, maar het is wel oké.
Velen hebben de McDonalds of kebabwinkeltjes al gevonden. Ik koop liever een komkommer of wat fruit (want blijkbaar zijn de 8 broodjes die ik van de week meehad naar school toch nog niet genoeg), maarja, soms ontkom je er niet aan, al die nieuwe mensen moeten toch ooit eens leren wat Nederlands eten is, ook al zijn kroketten en frikandellen niet zo gezond... ;)

Liefs,
Janneke

  • 12 September 2011 - 10:27

    Lian:

    Hee Janneke,
    Wow wat een lang verslag maar wel super leuk om te lezen!
    Veel plezier op kamp!
    Xx

  • 12 September 2011 - 10:46

    Ouders Lian:

    Hoi Janneke,
    Wat toevallig dat Lian net gereageerd heeft! Wij vinden het leuk om je blog te lezen, en je te blijven volgen. We wensen je veel succes!

  • 12 September 2011 - 15:04

    Roos:

    Leuk Janneke, om weer een lekker lang verhaal te lezen! Geniet van je kampweek en succes daarna met school!

  • 12 September 2011 - 17:21

    Sandra:

    Leuk om te lezen!!!
    Veel plezier met de kampweek!

  • 13 September 2011 - 12:39

    Myrthe:

    Hee Jan,
    Wauw!!
    Echtweer een gigantisch lang verhaal dus ik moet er even de tijd voor nemen, maar hij is erg leuk!
    xx

  • 13 September 2011 - 18:06

    Pap:

    Leuk om te zien wat je belevenissen zijn. Nog steeds een beetje aan het feesten;-)
    Hoop dat het in Belgie een beetje beter weer is dan in Nl; regen!!!
    Ps wat is een stentje?

  • 17 September 2011 - 16:55

    Lisa:

    Heee Janneke,

    Wat super leuk om je blog te lezen! Eigenlijk heb ik je helemaal niet meer echt gesproken na yls, best raar. Ik vind het echt super gaaf dat je nu in Maastricht zit. Heel veel plezier en succes!

    xx
    Lisa (Lensink)

  • 18 September 2011 - 21:03

    Mevr. Malmberg:

    Ha die Janneke! Zo dat is inderdaad een supermegalange blog! Maar wel leuk om te lezen en te merken dat je het prima naar je zin hebt. Ik ben hier trouwens op gekomen via facebook, want via de mail die je hebt gestuurd lukte het niet?!?! Ik zal het bij mijn favorieten zetten, zodat ik al je avonturen kan volgen!
    Groetjes, mevr. Malmberg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

United World College Maastricht 1

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2012

Stuffffff

25 Februari 2012

THIMUN, sneeuw en carnaval

26 December 2011

December

28 November 2011

Thanksgiving

13 November 2011

Italiaa, Halloween&Carnaval
Janneke

Hallo en welkom, In maart en april 2019 zal ik voor mijn coschap sociale geneeskunde 8 weken in Ramaiah Medical College, Bangalore, India mijn coschap lopen en jullie middels dit platform proberen op de hoogte te houden van mijn ervaringen. Liefs!

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 25588

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 29 April 2019

Coschap sociale geneeskunde India

31 Augustus 2011 - 07 Juli 2012

United World College Maastricht 1

29 Augustus 2012 - 17 Juni 2012

United World College Maastricht 2

Landen bezocht: